• Packa med lite extra protein på cykelturen

    Proteiner är kroppens byggstenar. Det är nödvändigt för våra muskler samt till att bygga upp celler liksom för att bilda hormoner och enzymer. Normalt sett får du tillräckligt med proteiner genom maten, men när du  är fysiskt aktiv behöver du få i dig mer. Speciellt gäller detta för uthållighetssporter såsom cykling eftersom musklerna då bryts ned »mer

  • Hjälp huden efter träning

    Oavsett vad du gör brukar du hela tiden röra dig. Olika rörelser och olika saker du gör påverkar din hud olika mycket. En del gånger negativt, medan det andra gånger är positivt. Att duscha, tvätta sig och hålla sig ren är naturligtvis positivt. Smutsig hud tillsammans med andra problem omöjlig att behandla. För att kunna »mer

  • Förbereda för en lång cykelresa

    Långa cykelturer är både utmanande och spännande. Men för att de inte bara ska bli de förstnämnda gäller det att du förbereder ordentligt och ser till att du får med dig allt du behöver. Hur mycket du behöver packa beror självfallet på var och hur långt du planerar cykla. Om du till exempel bara kommer »mer

  • Vårens första cykeltur

    Vi är många som längtat hela vintern efter snöfria vägar och varmare väder så vi kan ta vårens första cykeltur. Det finns inget så befriande som att få plocka fram cykeln ur vinterdvalan, tvätta av den och smörja upp den för den första turen. Har man inte cyklat på hela vintern så är det lite »mer

  • Cykla med hunden

    Ett väldigt bra sätt att motionera både sig själv och sin hund är att låta den följa med på en och annan cykeltur när lusten fallet på. Detta är nämligen betydligt mera utmanande för hunden än att enbart springa jämsides vid ett vanligt löppass. En cykeltur kommer både ge din hund bra träning och göra »mer

  • Förbered dig för cykelsäsongen

    Nu när vintern allt eftersom når sina mörkaste och mest kalla delar så kan det vara härligt att få se framåt, att fokusera på sommarens cykeleskapader. Genom att börja förberedelserna nu så är man redo att ta ut cykeln och sätta igång så fort isen har smält och marken är bar.  Serva cykeln Det absolut »mer

  • Påfrestningar på kroppen

    Hos de flesta som håller på med någon idrott så utsätts kroppen för påfrestningar då vi tänjer gränserna och utsätter våra kroppar för olika belastningar. Ju bättre tränad vi är desto mer tål vår kropp, men ibland kan det bli för mycket även för den mest vältränade. Håller man på med Mountain Bike och åker »mer

  • Serva din cykel

    Efter en lång, kall, mörk och bister vinter i ett förråd, garage eller i värsta falla ute så kan din cykel behöva lite kärlek innan den är redo att ta dig på säsongens härliga turer.  Om du vill få njuta av dina cykelturer utan rasslande kedja och undvika att skada dig för att bromsarna inte »mer

  • Fördelarna med spinning

    Spinning är en motionsform som är både populär, ansträngande och mycket effektiv – ja, du som har varit på ett spinningpass vet du vad vi pratar om. Att trampa inomhus på en cykel som står still är bra mycket roligare och ansträngande än vad man kan tro och det är lätt att pusha sig själv »mer

  • Börja cykla till arbetet

    Börja det nya året med en bra, ny vana. Att cykla till jobbet är inte bara bra för dig och din hälsa, det är också snällare mot miljön! Kläder Det är alltid bra att ha speciella plagg när man cyklar och ta med sig sina arbetskläder. Om du bär skjorta och finbyxor kan du vika »mer